.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, december 13, 2003

De Amerikaanse fotograaf Edward S. Curtis legde de Indiaanse cultuur vast toen het nog net kon. Later fotografeerde Michelle Vignes de indianen zoals ze er nu aan toe zijn: verkerend aan de rand van de samenleving. Het Fotomuseum Den Haag toont vanaf vandaag werk van beide fotografen. Over de tragische teloorgang van trotse volkeren.

Edward S. Curtis wijdde maar liefst dertig jaar van zijn leven aan zijn persoonlijke encyclopedie. Zijn wens was het oorspronkelijke gezicht van Amerika voor het nageslacht vast te leggen en dit resulteerde in maar liefst 40.000 fotoportretten, die hij maakte bij zo'n tachtig verschillende stammen die de streken ten westen van de Mississippi bevolken. Het was zijn wens de 'Sacred Legacy', de heilige erfenis van zijn land veilig te stellen, omdat hij dacht dat hun culturen zouden verdwijnen. Hij kon toen nog niet bevroeden hoe profetisch deze veronderstelling was.

Wie geen idee heeft hoe het tegenwoordig met de indianen is gesteld, krijgt ruim voldoende informatie bij het zien van de foto's die Michelle Vignes maakte. Waar de foto's van Curtis getuigen van een romantische blik, degelijke kennis van en nauwe betrokkenheid bij zijn personages, getuigt de waarneming van de geëngageerde Vignes van een maatschappijkritische houding. Die krijgt vorm in een bijna koele registratie; zij is de getuige met camera, de fotojournalist, die eveneens voor het nageslacht het leven van de hedendaagse indiaan vastlegt, maar dan vooral met een scherp geoefend oog voor hun problematiek.

Ook bij haar kijken de indianen ons frontaal aan. Maar waar de blik van hun voorouders vooral trots was, domineren hier de zorgelijke uitdrukking, de gekwelde blik. Vignes – die werkte voor het beroemde fotopersbureau Magnum en wier foto's zijn gepubliceerd in onder meer Newsweek, Time en Der Spiegel – legt tevens vast hoe de indianen, georganiseerd in de American Indian Movement, het eiland Alcatraz bezetten. Ook was ze aanwezig bij de '71 dagen van Wounded Knee' waar jonge indianen hun voorouders wilden wreken, omdat in 1890 de indianenleider Sitting Bull en zijn Siouxstam (honderden leden) door het federale leger en de politie waren afgeslacht.

Bron: Haagsche Courant.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?